Thursday, August 27, 2009

luper...satu kelemahan...

Ya Allah...kt mne ni???xigt da bc kt mne...Ya Allah...knpla smlm xcopy paste siap2...ni la kelemahan diri...da tau pelupe...salu jgk lupe utk salin ape2 shj tulisan y dibaca y m'beri manfaat...lemahnye diri...

Allahummasolli 'alasaidina Muhammad
(pesan d seorg sahabat...andai terlupa sesuatu...perbykk'la b'selawat...mudaha2an membantu...tp perlu diselitkan sekali keyakinan...tawakal...bukan hnya satu kalimah y t'tutur kluar dr bibir..tp biarla benar2 dr hati...yang pling bersih...)

kisah dia mcm ni...smlm ana dapat da jawapan utk blk kg ke tidak...ana jmp ayat Al-Qur'an y menyataakan taatla kpd Allah dan rasulnya...kemudian kpd kedua org tua...

ana igt ana nk tulisla dlm blog hrni...sbg igtan buat ana y mudah luper ni...tp...sygnyer...ana luper kt mne ana bc...Surah aper pn ana xigt...

em..ni la antara sbb utama wjudnya blog ana ni...ana akan copy pastekan ape2 sahaja artikel y berkhaitan wt ana...atau y m'bntu ana dlm m'hadapi sesuatu masalah...mudahan akan dtg...jika masalah y same timbul...ana sudah sdia penyelesaiannya...y pling utama...stiap apa y da ana tulis...atau salin...mudah utk dicari kembali melalui kemudahan y tersedia di dlm blog...Alhamdulillah...

Ya Allah...mudah2an lepasni ana x mensia2kan ruang ms y ada....

bubur lambuk ke...rojak buah....

hmmm...5 ptg da...nk blk...em...kjapla...nk tulis skt dlm blog...

celarunyer fikiran...hm...

..........................................


perkongsian melalui penulisan dlm blog (y kdg2 nmpk indahjer tulisan dr hakikat sebenar si penulisnya - ditujukan khas utk diri ana sendiri)
V/S
cuba utk m'amalkan secara berterusan dlm kehidupan seharian (beratnyer utk laksanak')

blk kg (tgk muka abah ibadah)
V/S
xblk kg (sbb de Qiamullail kt srau - rs rugi klau xg)
*dua2 pn ibadah...tp y mne lbh utama???


sahabat...kemane hilangnya kemesraan...
&
ni la klau slalu sgt b'gntung pd manusia tidak trus kpd y Maha Esa...

(byk mengadu pd manusia dr trus munajat pd y menciptakan manusia...lemahnye diri...manela pergi kate2 pada tulisan doa ana yang lepas - http://anakjawe.blogspot.com/2008/08/doa.html)

SubhanaAllah...ni da blk blk pd tulisan ana td

perkongsian melalui penulisan dlm blog
V/S
cuba utk m'amalkan secara berterusan dlm kehidupan seharian

em..mgkin ni la y dikatakan menulis tu lbh sng dr utk diamalk' trus secara berterusan (ISTIQOMAH)

berkait pula

sahabat...kemane hilangnya kemesraan...

mungkin ni la kesannya jika menuntut...kemudian cuba utk berkongsi...tp kdg2 malah sgt2 sdikit m'amalk'...

smuenye sudah bercampur gaul menjd satu....
dimana ana perlu cari penyelesaian

bubur lambuk ke...rojak buah....
???????????????????????

Tuesday, August 25, 2009

Majlis Haul Ke-5 Abuya Sayyid Muhammad bin 'Alawi al-Maliki al-Hasani

sumber : http://al-fanshuri.blogspot.com/2009/08/majlis-haul-ke-5-al-allamah-al.html

Sunday, August 16, 2009

ibu segala ibu...

ibu dari segala UBAT adalah SEDIKIT MAKAN

ibu dari segala ADAB adalah SEDIKIT BERBICARA

ibu dari segala IBADAT adalah TAKUT BERBUAT DOSA

ibu dari segala CITA-CITA adalah SABAR....

Wednesday, August 12, 2009

Majlis Tafaqquh Fiddin bersama Syeikh Nuruddin Marbu al-Banjari al-Maliki


sumber : http://laman-annur.blogspot.com/2009/08/majlis-tafaqquh-fiddin-bersama-syeikh.html

melacur tanpa sedar

"Diakhir zaman itu, tidak sedikit perempuan yang cantik mempersona, namun sebenarnya adalah seorang pelacur".

Nauzubillahhiminzalik...

-ketika cinta bertasbih I-



duhai diri... perbaikila balutan tubuhmu...

duhai sahabat2 muslimahku... perbaikila persalinan mu... andai tudung telah kau labuhkan dr paras dadamu, baju telah kau longgarkan dr kelihatan susuk tubuhmu... janganla kau tambahkan pula dgn perhiasan yang mmpu menarik perhatian lawan jenismu... bukankah ia sesuatu perbuatan yang sia-sia...

aurat

“Jagalah auratmu, kecuali dari (penglihatan) suamimu”

Kemudian Baginda ditanya pula, “Bagaimana apabila seorang perempuan bersama dengan sesama kaum perempuan ?”

Maka Baginda menjawab, “Apabila engkau mampu untuk tidak menampakkan aurat kepada sesiapapun maka janganlah kau nampakkan kepada sesiapapun.”

Lalu Baginda ditanya lagi, “Bagaimana pula apabila salah seorang dari kami (kaum perempuan) sedang bersendirian ?”

Maka Baginda menjawab, “Engkau lebih harus merasa malu kepada Allah daripada kepada sesama manusia.”

( Hadis Riwayat Abu Daud dan selainnya dengan sanad hasan )



"Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi "auratmu dan pakain indah untuk perhiasan. Dan pakaian takwa itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasan ALLAH SWT, mudah-mudahan mereka selalu ingat."

( Surah al-A'raf ayat 26 ).


sumber : http://ummuhusna99.blogspot.com/2009/08/mari-bantu-diri-dan-suami.html

Tuesday, August 11, 2009

cinta illahi


sumber : http://ummuhusna99.blogspot.com/



moge ana terus tegar dlm usaha mencari cinta sebenar... dlm sgle rintangan dan dugaan...

moge dgn apa jua y dilalui, ana tidak jatuh t'sungkur. ckupla sekadar ana terduduk kepenatan... kemudian kembali b'usaha utk bangkit lebih kuat dan bersemangat... belajar dan terus belajar...

moge dgn apa jua yang dilalui, mengukuhkan lagi kefahaman... meneguhkan lagi keyakinan... InsyaAllah...

Zawjati

Zawjati (My wife)
(as given in the album Da'ani)

I love you the way you are,
I love you the way you were,
No matter what did or will happen,
You are and will be my darling.

You're my rightful wife, I care not about
Those who like to reproach and irritate me.
It is our destiny to be
Together eternally.

In my heart you instilled love
With grace and good deeds.
Happiness vanishes when you disappear,
Life brightens when you're there.

Hard is my day
Until you return home.
Sadness disappears
When you smile.

Life turns black
When you're upset,
So I work hard
To make your wish come true.

You're my happiness.
May you be happy forever.
Our souls are united
Like soil and plants.

You're my hope, my peace
My good company and inspiration.
Life is good, no matter how hard it is,
When you're fine ( more )

video

-lillahitaala...


sumber : http://drabdullah.multiply.com/video/item/1/Ahmed_Bukhatir_-_Zawjati_-_Dear_My_Wife

agar ringan dlm beribadah

Seseorang pernah mengadukan kepada al-Habib Ahmad bin Hasan al-Atthas tentang hatinya yang keras dan dirinya yang berat untuk mengerjakan ibadah. Maka al-Habib Ahmad bin Hasan al-Atthas menyuruhnya melazimi membaca ayat 22, surah al-Hasyr pagi dan petang sebanyak 100x.

هُوَ ٱللَّهُ ٱلَّذِي لاَ إِلَـٰهَ إِلاَّ هُوَ عَالِمُ ٱلْغَيْبِ وَٱلشَّهَادَةِ هُوَ ٱلرَّحْمَـٰنُ ٱلرَّحِيمُ




sumber : http://al-fanshuri.blogspot.com/2009/08/kalam-salaf-agar-ringan-beribadah.html

Sunday, August 9, 2009

Ahlan Wasahlan Ya Rommadhon Karim


"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sbagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa"

Surah Al-Baqarah ayat 183

duhai hati...

lembut dan lunakla duhai hati...kembalila kpd fitrah sebenar...

Tuesday, August 4, 2009

Burger Yahudi???

Astaghfirullah...t'kejut ana...

ni kisah dia...ana berada di meja rakan semuslim ana y kebetulan masa tu dia sdg m'hubungi seseorg melalui tel...melalui p'bualan y didengar, rakan ana ni mengajak rakannya mkn tengari bersama...dan tempat y nk dituju...atau dgn kate y lebih mudah...mknan y nk dimkn ialah... "BURGER YAHUDI"- (ni perkataan y ana ambil trus dr apa y rakan ana sebut)...automatik minda ana dpt menangkap ia adalah McD..kemudian sahabat pd sahabat ana kurang jelas dgn mksud sbnr "BURGER YAHUDI" y dimaksudk'...rakan ana pn jelask' McD sambil gelak2 tanpa sebarang perasaan...lebih kurang begini perbualan mereka... "kak! aku, sipulan, dgn sipulan nk g mkn "BURGER YAHUDI", ko nk ikut x?...g mne? (ni y ana agakk' rakan pd rakan ana ni tnye) g McD r kak...ehhehehhehe....(gelak2)

Astagfirullah...t'sentap hati ana m'dgr...ana igt ckup la dgn stiker2 Mcd y dgn megahnya saudara2 semuslim kita tampal dikereta2 tanpa sebarang rasa...ana plk y rs nk jer pecahk' cermin kereta y ade tampal2 stikerni...ckupla mereka tidak mahu b'usaha m'boikot produk2 yahudi... tp jgn la m'agungk' plk produk2 mereka...Ya Allah...ana xtaula apa y ada dlm kotak fikiran mereka dan apa kelebihannya mereka menampal stiker b'kenaan...kembali pd kisah td...ana igt ckupla skadar kisah stiker y m'geramk' hati ana...hari ini ada perkara lain plk y diluar fikiran ana...mne perginya sensitiviti kita sbg umat islam...dimana hilangnya keperihatinan kita sesame manusia...dimanakah letaknya akidah kita dlm b'agama??? kita seakan b'usaha utk m'cabar hukum Allah...ape p'umpamaan sesuai y ana boleh letak...hm...kite tau sesuatu p'buatan tu salah jika dilakukan...tp tanpa segan silu...kita bukan shj melakuk' kesalahan tersebut, malah sekaligus mewar2kan pula pd org...cthnye rakan ana td...rakan ana ni tau da...kita kt m'sia ni b'usaha utk m'boikot produk2 yahudi kerana kekejaman y dilakukan pd saudara seislam kita di palestin. tp tnpa sdikit pn rasa b'salah atau timbul rs perihatinan utk b'usaha same...malah m'permaink' atau m'pesenda2k' usaha y cuba dilakukan. apa jd pd dnia kini???sesuatu y nyata salah itula y diagung2kan...tp sebaliknya p'kara y baik (kebenaran) itu malah terpakse disembunyikan, y mne jika diwar2k'...ia akan m'jd satu kesalahan y ckup besar...zaman kian hmpir pd p'hujungnya...

*Ya Allah...peliharala lidah ni dr menuturk' kata2 y keji dan mungkar...hatta perkara y sia2 skalipn...dan kau peliharak' hati ini dr sebarang kekotoran...dan kau pelihara juga hati ini dr fitnah dajal (pd akhir zaman nnt...bila turunnya dajal...ia akan menunjukk' y neraka itula syurga bg org kufur...dan syurga itula neraka bg org mukmin. antara tanda2 y m'hampiri perkara t'sebut ialah apa y b'laku hr ini...dunia kini...segala p'kara y mengarah pd neraka itu m'jd syurga dunia buat org2 y kufur...sbg cntoh...hiburan y meleluasa...p'gaulan lelaki ppuan tnpa batasan y mne ia m'jd kebiasaan dnia kini...bukankah telah diketahui sgle p'buatan itu bakal mengarah kita keneraka JAHANAM...tp ia m'bawa jiwa kita kesyurga dunia...sebaliknya...para alim ulama y m'perjuangkan syiar islam utk m'bawa manusia ke syurga abadi itula y t'seksa dgn neraka dunia. Ya Allah, ttpk'la kami atas usaha2 kami utk m'cari keredhaan mu...amin....)

Ya Allah..bntula hambamu ini dlm usaha menyucik' hati..

*Alhamdulillah..akhirnya ana msih diberi kemmpuan utk menulis...

hawa nafsu

"Nafsu itu tak ubahnya seperti anak kecil yang masih menyusui. Kalau dibiarkan ia akan terus menyusu sampai ke tua, tetapi jika engkau berhentikan, ia akan berhenti" no. 18

"Jagalah nafsumu baik-baik walaupun ia telah berlegar dalam ruang ketaatan, kerana bila ia sudah menguasai suasana ia akan memesongkan tujuan ketaatan. Maka janganlah engkau lengah dari mengawasinya" no. 20

"Aduhai malangnya nasibku, bila bekalan belum dibuat untk menghadapi kematian dan sebenarnya aku tidak sembahyang tak berpuasa kecuali yang wajib sahaja" no. 28


Qosidah Al-Burdah

Bab 2
Amaran Jangan Menuruti Hawa Nafsu yang pandai Menipu


*Majlis Maulid & Haul Sheikh Abd Qadir Al-Jailani
Masjid Negara
14 April 2009

tetap hati

Ya muqollibal qullub 'thatbit qolbi 'aladinik wa'alatho'atik Subhanakainni ku'tuminazdzolimin

"Wahai tuhan y membolak-balikkan hati, tetapkanla hatiku atas agamamu dan ketaatan kepadamu. Maha Suci Engkau Wahai Tuhankku, sesungguhnya aku adalah orang yang menzalimi diriku sendiri."

*duhai hati...tetapla kamu atas jln2 y kau tujui..

Ya Allah, kau tetapk'la hati ini atas jln2 y kau redhoi... teguhk'la ia atas dugaan2 y dilalui...dan tegapk'la ia atas nama abdi dlm mencari cinta sejati...

Ya Allah,kurniakan hati ini keikhlasan dlm b'amal...