Sunday, December 13, 2009

Why She Won't Wear Hijab! Share

A Discussion by A.Q. Alidost

A conversation for Muslim sisters:

"I'm so tired."

"Tired of what?"

"Of all these people judging me."

"Who judged you?"

"Like that woman, every time I sit with her, she tells me to wear hijab."

"Oh, hijab and music! The mother of all topics!"

"Yeah! I listen to music without hijab... haha!"

"Maybe she was just giving you advice."

"I don't need her advice. I know my religion. Can't she mind her own business?"

"Maybe you misunderstood. She was just being nice."

"Keeping out of my business, that would be nice..."

"But it's her duty to encourage you do to good."

"Trust me. That was no encouragement. And what do you mean 'good'?"

"Well, wearing hijab, that would be a good thing to do."

"Says who?"

"It's in the Quran, isn't it?"

"Yes. She did quote me something."

"She said Surah Nur, and other places of the Quran."

"Yes, but it's not a big sin anyway. Helping people and praying is more important."

"True. But big things start with small things."

"That's a good point, but what you wear is not important. What's important is to have a good healthy heart."

"What you wear is not important?"

"That's what I said."

"Then why do you spend an hour every morning fixing up?"

"What do you mean?"

"You spend money on cosmetics, not to mention all the time you spend on fixing your hair and low-carb dieting."

"So?"

"So, your appearance IS important."

"No. I said wearing hijab is not an important thing in religion."

"If it's not an important thing in religion, why is it mentioned in the Noble Quran?"

"You know I can't follow all that's in Quran."

"You mean God tells you something to do, you disobey and then it's OK?"

"Yes. God is forgiving."

"God is forgiving to those who repent and do not repeat their mistakes."

"Says who?"

"Says the same book that tells you to cover."

"But I don't like hijab, it limits my freedom."

"But the lotions, lipsticks, mascara and other cosmetics set you free?!
What's your definition of freedom anyway?"

"Freedom is in doing whatever you like to do."

"No. Freedom is in doing the right thing, not in doing whatever we wish to do."

"Look! I've seen so many people who don't wear hijab and are nice people, and so many who wear hijab and are bad people."

"So what? There are people who are nice to you but are alcoholic. Should we all be alcoholics? You made a stupid point."

"I don't want to be an extremist or a fanatic. I'm OK the way I am without hijab."

"Then you are a secular fanatic. An extremist in disobeying God."

"You don't get it, if I wear hijab, who would marry me?!"

"So all these people with hijab never get married?!"

"Okay! What if I get married and my husband doesn't like it? And wants me to remove it?"

"What if your husband wants you to go out with him on a bank robbery?!"

"That's irrelevant, bank robbery is a crime."

"Disobeying your Creator is not a crime?"

"But then who would hire me?"

"A company that respects people for who they are."

"Not after 9-11"

Yes. After 9-11. Don't you know about Hanan who just got into med school?
And the other one, what was her name, the girl who always wore a white hijab... ummm..."

"Yasmin?"

"Yes. Yasmin. She just finished her MBA and is now interning for GE."

"Why do you reduce religion to a piece of cloth anyway?"

"Why do you reduce womanhood to high heals and lipstick colors?"

"You didn't answer my question."

"In fact, I did. Hijab is not just a piece of cloth. It is obeying God in a difficult environment. It is courage, faith in action, and true womanhood.
But your short sleeves, tight pants..."

"That's called 'fashion', you live in a cave or something? First of all, hijab was founded by men who wanted to control women."

"Really? I did not know men could control women by hijab."

"Yes. That's what it is."

"What about the women who fight their husbands to wear hijab? And women in France who are forced to remove their hijab by men? What do you say about that?"

"Well, that's different."

"What difference? The woman who asked you to wear hijab... she was a woman, right?"

"Right, but..."

"But fashions that are designed and promoted by male-dominated corporations, set you free? Men have no control on exposing women and using them as a commodity?! Give me a break!"

"Wait, let me finish, I was saying..."

"Saying what? You think that men control women by hijab?"

"Yes."

"Specifically how?"

"By telling women how and what to wear, dummy!"

"Doesn't TV, magazines and movies tell you what to wear, and how to be 'attractive'?"

"Of course, it's fashion."

"Isn't that control? Pressuring you to wear what they want you to wear?"

[Silence]

"Not just controlling you, but also controlling the market."

"What do you mean?"

"I mean, you are told to look skinny and anorexic like that woman on the cover of the magazine, by men who design those magazines and sell those products."

"I don't get it. What does hijab have to do with products."

"It has everything to do with that. Don't you see? Hijab is a threat to consumerism, women who spend billions of dollars to look skinny and live by standards of fashion designed by men... and then here is Islam, saying trash all that nonsense and focus on your soul, not on your looks, and do not worry what men think of your looks."

"Like I don't have to buy hijab? Isn't hijab a product?"

"Yes, it is. It is a product that sets you free from male-dominated consumerism."

"Stop lecturing me! I WILL NOT WEAR HIJAB!

It is awkward, outdated, and totally not suitable for this society... Moreover, I am only 20 and too young to wear hijab!"

"Fine. Say that to your Lord, when you face Him on Judgment Day."

"Fine."

"Fine."

[Silence]

"Shut up and I don't want to hear more about hijab niqab schmijab Punjab!"

[Silence]

She stared at the mirror, tired of arguing with herself all this time.

Successful enough, she managed to shut the voices in her head, with her own opinions triumphant in victory on the matter, and a final modern decision accepted by the society - but rejected by the Faith:

"Yes!" - to curls on the hair - "No!" - to hijab!

"And he (/she) is indeed a failure who corrupts it [the soul]!" [Noble Quran 91:10]

Subhana'Allah!!!

"Nay! You prefer the life of this world; While the hereafter is better and more lasting." [Noble Quran 87:16-17]

"You are the best community (Ummah) raised up for (the benefit of) humanity; enjoining what is right and forbidding what is wrong and believing in Allah." [Noble Quran 3:110]

Monday, October 26, 2009

pertunangan...

“Rahsiakan pertunangan dan iklankan (maklumkan) tentang perkahwinan” (Hadith riwayat Ahmad dari Abdullah bin Zubair Radhiyallahu ‘anhu, dan disahihkan oleh al-Albani di dalam Irwa’ al-Ghalil)

Thursday, October 22, 2009

Sunat Fajar...

Daripada Aisyah radhiallahu 'anha pula dari Nabi s.a.w., sabdanya: "Dua rakaat sunnah fajar (yakni sebelum Subuh) adalah lebih baik nilainya daripada dunia dan apa saja yang ada di dalamnya ini -yakni dunia dan seisinya."

(Riwayat Muslim)

Dalam riwayat lain disebutkan: Nabi s.a.w. bersabda: "Sessunguhnya kedua rakaat sebelum Subuh itu lebih saya cintai daripada dunia seluruhnya ini."

bangkitla duhai hati dr dunia kelalaianmu...

Monday, October 19, 2009

Menyelesaikan Pergaduhan Anak-anak

“Yop, kenapa Yop bergaduh dengan kawan-kawan tadi tu?” saya menepuk bahu Saiful Islam.

Beliau memuncung.

Enggan berkata-kata.

“Yop, kenapa gaduh?” Imad menyampuk, meniru soalan saya kepada abangnya.

“Ha ah, kenapa Yop gaduh tadi?” Naurah pun membabitkan diri sama.

Menambah tekanan ke atas abang mereka yang masih ‘berasap kepala’.

“Janganlah tanya Yop macam tu. Pening kepala dia. Biar abi sahaja yang tanya” saya mengarahkan Imad dan Naurah duduk kembali di kerusi belakang serta memasang kembali tali pinggang keselamatan.

“Tadi tu Yop main ke gaduh?” saya menukar bentuk soalan untuk menyegarkan pertanyaan ulangan.

“Gaduh!” jawab Saiful Islam.

Ringkas.

“Kenapa gaduh?” saya bertanya lagi.

“Dia orang ejek Yop” anak saya mula membuka ruang bicara.

“Oh, macam tu. Kenapa mereka ejek Yop? Eh silap, mereka ejek Yop apa?” saya menyambung soalan, sambil membatalkan soalan yang tidak disukai oleh anak-anak iaitu KENAPA.

“Dia orang cakap Yop Saiful Apek!” jawab Yop.

“Hahaha! Oppss…” saya memekup mulut kerana tergelak dengan tidak sengaja.

“Abi ni…!!!” Saiful Islam bengang dengan saya.

“Sorry Yop. Abi tak sengaja. Oh, sebab itulah Yop marahkan mereka. Mereka panggil Yop Saiful Apek rupanya” sebagai bapa, saya harus membina kepercayaan anak-anak bahawa kita mengiktiraf masalah mereka dan memahaminya.

HANTU TELEVISYEN

“Yop tahu tak, orang yang panggil Yop Saiful Apek tu, mereka hantu televisyen. Sebut aje Saiful, terus teringat Saiful Apek!” saya cuba memujuk.

“Ada Saiful lain ke?” soalnya kepada saya.

“Tentulah ada. Ramai. Ada Saifulllah, itu gelaran untuk Khalid bin al-Walid, tahu! Yop tahu sebab apa abi bagi Yop nama Saiful Islam?” saya pula melontarkan soalan kepadanya.

“Kenapa?” mulutnya masih memuncung semasa menyoal.

“Saiful Islam itu ialah pejuang Islam di Mesir. Bapanya bernama Hasan al-Banna. Hero Islam. Lebih hebat dari Raihan Rangers. Yop di sekolah Rumah Hijau, kan? Rumah Hijau bukankah namanya Hasan al-Banna? Saiful Islam itu nama anaknya” saya menarik kembali lipatan memori 7 tahun yang lalu, ketika memberi nama kepada anak sulung yang baru lahir.

saifulislamalbanna

Sheikh Ahmad Saiful Islam al-Banna

SESI DIALOG

Tengah hari itu, saya menghabiskan masa yang banyak bersama dengan anak-anak di dalam kereta meredah lautan kenderaan yang sesak di jalanraya. Kami mahu mengambil Ummu Saif yang habis bekerja jam tiga. Seronok juga dapat berbual-bual dengan mereka. Kebetulannya, ada topik yang penting untuk diselesaikan.

“Tapi dia orang tu jahat!” kata Saiful Islam kepada saya.

“Sebab itu abi tak bagi Yop pukul dia orang. Kalau Yop pukul dia orang, maknanya Yop pun sama macam mereka. Orang Islam tak boleh sakitkan orang lain dengan lidah dan tangan. Berdosa” saya cuba menangkis pandangan si anak.

“Habis tu takkan nak biar aje?” anak saya mempertikaikan pendapat bapanya.

“Jangan biarkan aje. Tapi Yop cakap le Alhamdulillah. Terima kasih ejek Yop. Yop dapat pahala, kamu dapat dosa!” saya memberikan cadangan.

“Kalau dia orang takut dosa, dia orang tidaklah ejek Yop” bidas beliau.

Aduh, pening kepala saya. Ada juga betulnya kata-kata anak saya. Buat apa timbulkan soal dosa kepada orang yang tidak pedulikan dosa. Membuang masa.

NAK GADUH JUGA

“Habis tu Yop nak buat apa?” saya meminta pendapatnya.

“Yop nak juga pukul dia orang” anak saya begitu sepenuh hati meluahkan kehendaknya.

“Terpulanglah kepada Yop. Tapi kalau mereka pukul Yop balik, Yop nak buat macam mana?” saya ‘memberikan’ kebebasan kepada beliau, sambil menyelitkan persoalan tentang risikonya.

“Yop minta tolong Abi” jawabnya pantas.

“Kalau Abi tak ada?” sengaja saya lontarkan provokasi kepadanya.

“Allah ada” tangkas Saiful Islam menjawab.

“Tapi Allah benci orang yang pukul orang. Allah tak akan tolong Yop sebab Yop pun buat dosa macam orang yang ejek Yop tu dapat dosa” penerangan dilanjutkan lagi.

“Ye la, Yop tak gaduh!” akhirnya Saiful Islam mengalah.

“Err, tapi kalau orang nak tumbuk Yop kena pertahankan diri, tahu!” saya pula yang risau.

“Kena gaduh?” anak saya terkejut.

“Silap, silap. Bagitahu ustaz sahajalah. Senang cerita” saya tidak mahu mengelirukan si anak.

“Nak bagitahu ustaz mana?” soal beliau lagi.

“Ustaz Hasrizal. The Dragon Warrior, boleh?” saya mengusik.

“Err…!” anak-anak mengalah.

Mereka hilang selera bertanya lagi.

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
68000 AMPANG

sumber : http://saifulislam.com/





artikel y ana copy dr saifulislam...Alhamdulillah...ia seakan meniupkan salju kedamaian wt hati y sdikit gundah...celaru...sedih...dan mcm2 lg...MasyaAllah...

hm...rsnyer da smakin byk rutin kebiasaan yg ana cuba jdk' kebiasaan dan trus istiqomah telah ana tinggal satu persatu...dan hati ini pn smakin lemah...lemah...lemah...lalai dan terus lalai...

sedikit kisah yang membangkit memori "blk hati2...drive elok2...InsyaAllah...mudah2an slmt smp..." (pesan dr seorg sahabat...) "InsyaAllah...tp..........." (msih lg ana berasa gusar dan risau serta sdikit kesedihan...) "hm..xpe...smeje...cmtu jgk utk kehidupan...start enjin...pndu krete hati2....lalui jln...InsyaAllah...smp jgk ke destinasi..." (rupenyer sahabat ana ni melontarkan satu baris ayat y memberi dua mksud...) Alhamdulillah...ana sdikit tenang setelah memahami 2 mksud sahabat ana...

kebiassan dlm kehidupan....kite sering merancang itu dan ini...terlalu mengharap itu dan ini...terlalu memikirkan itu dan ini...terlalu rsaukan itu dan ini...kemudian...andai apa y telah difikir...dirancang...diharap tidak kesampaian...maka timbulla rs kecewa...hampa...sedih...tidak dinafikan...andai y apa y difikir...dirancang...diharapkan...berjaya...ia menjadi saat2 y sgt2 m'bhgiak'...tp...kita kdg2 seakan terleka hakikat sebenar...kita hnye mmpu merancang...tp Allah juala penentunya...

pesan dr sahabat ana sebenarnya (wlau dlm satu baris ayat y pendek...dan ini apa y ana cuba huraikan sekadar y termampu...) laluila hr2 dgn ketenangan...rs kerisauan digantikan dgn berhati2 agr tidak tersasar dr landasan kebenaran..rancang dan pengharapan itu pula...usaha dlm mencari redho dan rhmat dr Tuhan...krn kehidupan ini...walau ape pn y dirisaukan...kita tetap akan laluinya...hr demi hr...biar y dilalui ranjau berduri...atau taman2 kedamaian...suka atau duka...smue bergaul same...menjadi satu sesi pembelajaran...jatuh bgn dlm kehidupan...yang mane...hujungnya kita akan smp jua ke destinasi sebenar (takdir dan ketentuan buat kita)...

sebahagia2 insan adalah y sntiasa tenang diatas jln2 tkdir hidupnyer... (ketenangan hnye akan hdir pd hati y sentiasa berserah...pd tkdir penciptanya...biar apa jua dugaan y dilalui...dihadapinya dgn dada yg lapang...atas rs keyakinan...ianya kurniaan tuhan...sbgai pembelajaran atau peringatan...buat hmba y lemah dan slalu dlm kelalaian...)

duhai hati...tenangla..sabarla...

igtla...besarnya ganjaran...setimpal dgn...besarnya dugaan... =)

syum2 slalu... =)

Sunday, October 11, 2009

Majaalis Haul Imam Al-Haddad 1430 Hijri

Alhamdulillah kami rafa’kan kesyukuran atas anugerah dari Allah s.w.t. yang dengan izinNya telah sampai tahun yang kesepuluh majlis memperingati pemergian Imam Al-Haddad dilangsungkan di Malaysia ini. Tidak dapat disyakki lagi bahawa majlis-majlis seperti ini dihujani rahmat dan barakah kurnia Allah s.w.t.

Tambahlagi dengan tanda saling meningkat pengenalan serta pendekatan terhadap ilmu nukilan beliau dan amalan susunan beliau yang tidak gagal merafa’kan kedudukan dan iman si murid kepada pendekatan diri dengan Allah s.w.t.

Di sini disertakan jadual Haul Imam AlHaddad bagi tahun ini

Majaalis Haul Imam Al-Haddad 1430 Hijri


Tarikh Hari Bandar Tempat Masa
1 20-Oct Selasa Kota Baru, Kelantan Masjid Kota 18:00
2 20-Oct Selasa Jitra, Kedah Masjid Al-Muttaqin, Bandar Baru Darul Aman 18:30
3 21-Oct Rabu Kemaman, Terengganu Masjid Geliga Besar, Cukai 18:00
4 21-Oct Rabu Kangar, Perlis Surau Taman Jali 18:30
5 21-Oct Rabu Dengkil, Selangor Yayasan Al-Jenderami, Jenderam Hulu 18:30
6 22-Oct Khamis Maran, Pahang Masjid Syakirin, Maran 18:00
7 22-Oct Khamis Permatang Pauh, Penang Madrasah An-Nahdhah, Kubang Semang 18:30
8 23-Oct Jumaat USJ Subang Jaya Masjid Al-Falah, USJ 9 18:00
9 24-Oct Sabtu Kuala Lumpur Masjid Baitul Aman, Jalan Damai 17:30
10 25-Oct Ahad Kuala Lumpur Masjid Al-Bukhary, Jalan Hang Tuah 18:00
11 26-Oct Isnin Muar, Johor Ribath Parit Perupok 18:30
12 27-Oct Selasa Sungai Udang, Melaka Baitul Qurra', Sg Udang 18:30
13 28-Oct Rabu Rembau, Negeri Sembilan Yayasan SOFA, Kota 18:30
14 29-Oct Khamis Labuan Masjid Layang Layangan 17:30
15 30-Oct Jumaat Miri, Sarawak Masjid An-Nur, Pujut Padang Kerbau 17:30
16 31-Oct Sabtu Kuching, Sarawak Masjid Wan Alwi, Tabuan Jaya 17:30

Version 1.3 08Okt09

Majlis Haul Imam AlHaddad bertujuan khusus mengenang peninggalan Imam Al-Haddad selaku seorang Qutub dan Mujaddid Islam abad kedua belas hijri. Al-Imam Al-Habib Abdullah bin Alawi bin Muhammad Al-Haddad terkenal sebagai seorang ‘arifin yang memiliki ilmu yang luas lagi bermanfaat; bukan sahaja untuk insan yang hidup pada zaman beliau, bahkan untuk sesiapa sahaja tanpa batasan merentasi zaman atau umur. Beliau kehilangan daya penglihatan sejak berusia umur empat tahun namun memiliki kelebihan yang luar biasa yang telah digantikan oleh Allah s.w.t. dengan nur basirah serta kebolehan menyerap ilmu dan menyebarluaskannya.

Siri majlis-majlis seperti ini sekali lagi akan diperluaskan ke luar ibukota atas permintaan pihak masyarakat tempatan yang tidak berpeluang menikmati majlis-majlis ini di sekitar ibu Negara. Para ulama’ jemputan dari dalam serta luar negara akan mensyarahkan berkenaan ilmu yang ditekankan oleh Imam Al-Haddad bertemakan adab dan akhlaq.

Tema ini dipilih atas terteranya kepetingannya untuk semua insan yang inginkan kemakmuran dunia dan akhirat. Banyak peringatan tentang adab dan akhlaq ini ditekankan oleh Allah s.w.t. dalam Al-Quran Al-Karim. DididikNya sendiri Rasul kesayanganNya dengan akhlaq yang seagongnya yang mana sebagai seorang Muslim yang beriman kepada Laa ilaaha illallah Muhammadan Rasulullah, wajib untuk mengenal akhlaq dan adab Rasul s.a.w. serta mencuba sedaya upaya mengikuti akhlaq dan adab yang sama. Akhlaq merupakan dasar utama dalam bermuamalat dengan diri sendiri, dengan Allah s.w.t., dengan keluarga, jiran, haiawan, rezeki, harta, waktu, ilmu, kerja dan lain-lain. Akhlaq yang suci dan benar ialah memaparkan pendirian yang tetap dan konsisten walaupun semasa bersendirian jauh dari pandangan insan yang lain. Selengkap kitab dalam perkara ini nukilan Imam Al-Haddad ialah ‘Dakwah yang Sempurna dan Peringatan yang Utama’ terjemahan Allahyarham Syed Ahmad bin Semait yang mana diperincikan cara muamalat dengan diri sendiri, dengan keluarga, suami/isteri, jiran, pemimpin, orang bawahan dan sebagainya. Begitu juga dengan semua kitab2 nukilan Al-Imam Al-Haddad yang penuh diisikan dengan akhlaq dan adab. Didapati juga dalam kitab ‘Tazkirah Al-Mustafa Li Awlaadil Mustafa wa rairihim mimman ijtabahullahu wastafa’ karangan Allaryarham Al-Habib Abubakr Attas bin Abdullah Alhabshi yang mana dinisbahkan iringan ilmu dengan adab/akhlaq seperti garam dalam campuran tepung roti; bermakna betapa perlunya begitu banyak akhlaq dan adab terhadap walaupun secebis ilmu. Tidak hidup atau meningkat atau dimanfaatkan ilmu sedikit itu tanpa disebatikan dengan akhlaq dan adab yang ditunjukkan oleh Rasul s.a.w. yang begitu sempurna. Satu dari sahabat kami di Hadramaut sedang mengumpulkan lebih 500 hadith Rasul s.a.w. hanya berkenaan makan dan minum sahaja; kebanyakan berkenaan akhlaq dan adab nabi kesayangan kita. Dengan menonjolkan tema ini pada tahun ini, pihak kami berharapkan taufiq dan hidayah dari Allah s.w.t. peningkatan akhlaq dan adab yang akan memanfaatkan diri serta bakal dibanggakan oleh Rasul s.a.w untuk sekalian masyarakat Malaysia ini. Amin.

Kepada Allah s.w.t. pihak kami berharapkan pencapaian matlamat memperkenalkan Imam Al-Haddad kepada masyarakat Malaysia dengan lebih dekat supaya lebih ramai lagi di kalangan kita bakal mendapat ni’mat dari apa yang dihadiahkan oleh beliau; seperti yang banyak dan sering diperdengar dari mereka yang berpengalaman dengan ilmu yang ditaburkannya dan usaha amalan yang disyorkan oleh beliau.

Diharap dengan adanya majlis-majlis Haul ini dan terkenalnya ilmu dalam buku-buku beliau, masyarakat Malaysia juga mendapat serpihan barakah kurniaan Allah s.w.t. serta meneruskan perjalanan hidup kami di alam ini dan alam seterusnya; kekal didalam perlindungan, maghfirah dan rahmat-Nya. Amin Ya Rabbal Alamin.


Allahu a’lam.



Pihak Pengelola
Hawi Al Khairat
Malaysia

Sumber : http://www.alhawi.net/

Tuesday, October 6, 2009

Majlis Ilmu




Majlis Ilmu Dari Buku al-Imam al-Habib Abdullah bin Alwi al-Haddad di Masjid Baitul Aman, Jalan Damai, Off Jalan Ampang, Kuala Lumpur


Majlis Bacaan Ratib Al-Haddad serta Syarahan dan Huraiannya setiap Selasa malam Rabu selepas sholat Maghrib


Tarikh: 28 Syawwal 1430/17 Oktober 2009 (Sabtu)

Masa: Selepas Maghrib – 9.30 malam

Kitab: An-Nashooih ad-Diniyyah wal Washooya al-Imaniyyah (Nasihat Agama dan Wasiat Iman)


Tarikh: 29 Syawwal 1430/18 Oktober 2009 (Ahad)

Masa: Selepas Maghrib – 9.30 malam

Kitab: Ad-Da'wah at-Tammah wa Tazkirah al- 'Aammah (Dakwah Yang Sempurna dan Peringatan Yang Utama)


sumber : http://majlisilmu.blogspot.com/

Tuesday, September 29, 2009

batas...

seandainya ada yang bertanya.. apakah batasan kesengsaraan.. maka kami berkata masakan kesengsaraan itu berbatas.. sedang batas itu sendiri adalah sengsara..

ketentuan...

hidup ini ketentuan Yang Maha Pencipta...

t'lalu cpt rsnye ms b'lalu...b'tapa diri terus dimamah usia...

Monday, September 28, 2009

When there's too much fashion on a niqabi woman

By Nurul of Mulut Laser Nurul

Assalamu'Alaikum...

I know that it's woman's nature to be pretty and all. But I was surfing the internet and I saw so many niqabis wearing too much fashion. It made me think. What's the real reason when we decided to wear the niqab? (I'm talking about those that made their own choice to cover up like me. Not from countries that made it compulsory to wear niqab).

When I say too much fashion, I DO MEAN TOO MUCH. All these bling-blings, huge brooches here and there, wrapping your way too colorful shayla until it look dangerously choking yourself, fussly-tassled-decorated abaya with rhinestones on it (during special ocassion, InshaAllah it's acceptable), too brightly colored eyeshadow, etc. I know that it's normal for cultures in some countries to wear brighly colored clothing. If it's normal in your country then InshaAllah you're not feeling like you wanna show off, then it's fine. Whatever that doesn't attract too much attention is good. (Can't imagine wearing just black in India where everybody is wearing colors)

For me (and I believe most women out there), InshaAllah, when I decided to wear the niqab, it's because I wanna look modest, avoiding too much attention and help to guard me from feeling 'riak' by wanting to show my 'whatever' to others. I also pray to Allah to take care of me and (if possible) give me barokah from following our Prophet's wives way of covering themselves. (It's not wrong to pray and ask from Allah, ok? Please don't start criticizing about this).

But I saw so many women nowadays in my country that are wearing the niqab with pretty, but see-through hijab (and when I point it out nicely to a sister, she actually got angry and started to rant out on me about I should'nt think that I'm better than her. Honest to God, I wasn't. Sister, I was telling it nice and slow to you coz I luv u as my Muslim sister. I don't want people to say bad things behind your back coz that time a few ladies in the musolla were already talking about u).

And the niqab itself, MashaAllah, sometimes are too see-through, fully decorated with laces and bling-blings piping. Attract more attention to your face than ever! A bit is ok, but not that much!

Also, I saw so many girls and ladies on social network websites (myspace, facebook, friendster, etc) that are wearing the niqab for fun and took photos with inappropriate clothes, profile descriptions (language sisters! Language!) and manners to accompany the niqab. Why are these Muslim sisters playing with it? I feel so sad sometimes coz I think these kind of things are degrading the niqab and the reason of wearing it. It's bad enough for some non-muslims to make fun of it on youtube and all. We as Muslim wanna make fun of it too??? Fear Allah, sisters.

I'd love to see more Muslim sisters wear the niqab AND have some respect for 'that thing' they're wearing on their beautiful faces. Try not to do bad things and say nasty things and act appropriately when the hijab and niqab are on u (even when you're not wearing them at home, pls take care of your iman, ok?). Have some respect. Show some respect. It's our Prophet's wives way of covering themselves, for Allah's sake!

Maybe it's better for the sisters that wear the niqab for fun and to show that they're better women than others to stop wearing the niqab. Wear it when you're ready one day and do it for Allah. I love all my Muslim sisters. Even if you're not wearing hijab and wear sexy clothes, I still love you. Coz we're all Muslims. We only have each other at the end.

I hate it when some Muslims say that those that are wearing hijab /niqab are good Muslimahs with good iman and suitable wife material. THAT is a huge myth. If you're a good Muslim man, you can guide your non-hijabi/niqabi wife to better themselves. And just because someone is wearing clothes that cover themselves from head to toe it doesn't show their iman (although it's good that they're following Allah's ruling for Muslimahs to wear hijab and loose (+not see tru) clothing). Only Allah knows what's in our hearts.

Riak comes in so many different ways. Sometimes, wearing something to show that we're OH SO PIOUS is riak as well if we even think for a second "Hey look. I'm better than u. Look at the way I dress. I'm such a good Muslim".

There was this guy that sent me a comment on my myspace last time. The guy asked me why I wear the niqab. I said "Only Allah knows. I can't quite explain it in normal words". Then the guy wrote back. I translated this into English from Bahasa Malaysia. He said :

"Alhamdulillah
My opinion is Muslim women nowadays that wear hijab/niqab are either one of these 3 categories:
1. really good Muslimah and wanna wear it for Allah.
2. because it's compulsory to wear eventhough they don't want to.
3. to cover their sins and pretend to be good to fool others.

Don't think for a second that we could fool God. Maybe can try to impress people. But people will know. Allah gives them instinct."

What he replied made me think a lot that day. Which category am I? Which category are u? Only Allah knows. I do pray that we're in the 1st category. Ameen...

Friday, September 11, 2009

Marwa al Sharbani


MasyaAllah...Lahaulawalla quwwatailla billah...mge ditempatkan disebaik2 tempat...andai kita tidak mmpu b'juang utk menegakk' agama Allah...b'juangla kita dgn sebnr2 p'juangan dlm menentang hawa nfsu...buat sahabat2 muslimat sekalian...dihari2 yg kian hmpir dgn lebaran ini...sme2la utk b'usaha mengawal nfsu agar tidak t'lalu b'lebihan dlm b'hias ketika lebaran...tetapi...same2lakita b'usaha dlm b'lebih2an b'amal...t'utamanya pd 10 hr t'akhir ini...Barokallah...

sebaik2 perhiasan adalah TAQWA

Thursday, September 10, 2009

terima kasih...

jazakallah hukhoiron kathiro
mudah-mudahan Allah memberi balasan dengan kebaikan yang banyak


WANITA SYURGA : ANDA BUAT ANDA DAPAT.

Wanita adalah ciptaan Allah swt sama seperti lelaki. Kedatangan Islam telah meletakkan darjat wanita di tempat yang mulia. Tidak ada peradaban lain di dunia ini yang memperlihatkan kemuliaan wanita melainkan Islam.


Penciptaan wanita bermula dari Hawa a.s. Beliau dicipta dari tulang selangka kiri Nabi Adam a.s. Kenapa diciptakan makhluk bernama wanita? Kerana lelaki akan kesunyian tanpa wanita seperti mana yang Nabi Adam alami ketika berseorangan di syurga dahulu.


Dan di antara ayat-ayatNya (keterangan tentang kekuasaan dan rahmat Allah), bahawa Dia (Allah) menciptakan isteri-isteri kamu daripada diri kamu, untuk kamu, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dijakanNya di antara kamu (suami-isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan (Ar-Rum:21)


Wanita mempunyai peranan yang sama penting di dalam kehidupan di muka bumi ini. Di dalam al-Quran sendiri telah diturunkan surah yang khusus mengenai wanita iaitu surah an-Nisaa'.


Malah ada kata-kata bijak pandai mengatakan, "seorang lelaki yang hebat itu pasti ada wanita di belakangnya." Wanita itulah ibunya ataupun isteri kepada lelaki tersebut.


Nabi saw juga ketika menyampaikan risalah Islam kepada manusia, kesemua isteri-isteri baginda serta anak-anaknya khususnya Sayyidatina Fatimah menjadi watak-watak yang penting dalam penyebaran dakwah khususnya di kalangan wanita.


Orang yang mententeramkan Nabi saw ketika turunnya wahyu pertama, yang mula-mula beriman ketika manusia dalam keadaan kafir, yang membenarkan baginda ketika difitnah, yang banyak membantu dengan harta ketika tiada manusia lain yang membantu itulah dia seorang wanita yang dinamakan Sayyidatina Khadijah ra.

Dari wanita, lahirlah seorang pemimpin agung. Dari susuan seorang wanita juga lahirlah manusia yang intelek. Dari asuhan dan tarbiyyah seorang wanita juga lahirlah manusia yang bertaqwa.
Tangan yang menghayun buaian juga boleh menggegarkan dunia. Tetapi adakah semua wanita itu boleh menggegarkan dunia seperti mana Masyitah mampu menggegarkan singgahsana Firaun laknatullah itu?


Sesungguhnya dengan agama sahaja wanita itu boleh menggegarkan dunia. Seorang lelaki yang hebat itu dilahirkan oleh wanita yang hebat juga. Mereka itu adalah wanita yang menundukkan pandangan mereka, menjaga aurat mereka, memelihara malu mereka, yang memelihara perilaku mereka serta patuh dan tunduk kepada semua tuntutan yang telah disyariatkan.


Aurat merupakan antara perkara utama yang perlu dijaga oleh seorang wanita Islam. Dalam sebuah hadis, Nabi S.A.W bersabda yang bermaksud: "Terdapat 99 bahagian tarikan pada wanita berbanding lelaki, lalu Allah kurniakan ke atas mereka sifat malu." (Hadis riwayat Baihaqi)


Hadis ini menunjukkan betapa besarnya tarikan wanita terhadap seorang lelaki!


"Sesungguhnya makanan yang sentiasa tertutup itulah yang akan menjadi rebutan berbanding dengan makanan yang terdedah dan tidak tertutup. Makanan yang terhindar dari pencemaran jugalah yang akan memberikan kekuatan pada tubuh manusia."


Ingatlah wahai wanita, lelaki yang jahat itu sentiasa melirikkan matanya di setiap inci bahagian tubuhmu yang terdedah. Nafsunya sentiasa mencari jalan untuk melihat wajah, serta lenggok dan bentuk tubuhmu yang menawan. Sesungguhnya tubuhmu itu adalah hak bagi suami mu sahaja!


Ingatlah wahai wanita, sesungguhnya kejahatan yang engkau lakukan pasti akan menarik 4 golongan lelaki yang lain bersama ke dalam neraka. Iaitu ayahmu,suamimu,anak lelakimu serta adik-beradik lelakimu. Sedangkan kejahatan lelaki itu tidak akan menarik seorang wanita pun bersama mereka ke neraka!


Ingatlah wahai wanita, kepanasanmu bertudung, longgarnya pakainmu, panjangnya lengan bajumu, panjangnya sarung kakimu, sopannya tingkah lakumu serta ketabahanmu menjaga syariat Islam itu ganjarannya syurga di akhirat kelak.amin


Adakah seorang wanita itu menjadi harapan kepada bangsa sekiranya auratnya tidak dijaga dengan sempurna, perilaku akhlaqnya memualkan sesiapa yang melihatnya? Wanita yang tidak memelihara agama itukah yang bakal melahirkan generasi-generasi akan datang yang akan menyambung mata rantai perjuangan Rasulullah saw?


Sesungguhnya al-Quran dan Sunah Rasul telah menunjukkan jalan untukmu wahai wanita. Segalanya terpulang kepadamu untuk memilih jalan Maryam, ibu kepada Nabi Isa as, ataupun jalan Hindun, isteri kepada Abu Lahab.


Namun sekiranya syurga itu impianmu, maka ketahuilah jalan ke syurga itu penuh dengan pelbagai kesusahan yakni engkau perlu mengawal kehendak nafsumu yang menggoda. Sekiranya, neraka itu cita-cita mu, maka ketahuilah sesungguhnya jalan ke neraka itu dihiasi dengan keseronokan-keseronokan yang bersifat sementara dan tidak kekal abadi.!


Wallahua'lam.

Tuesday, September 1, 2009

akhirnya...

Alhamdulillah...satu persatu masalah ana da selesai...

Alhamdulillah ana da slmt blk kg...Alhamdulillah...berkesempatan jugak berqiamullail ditambah pulak kuliah subuh y sgt2 m'beri kesan...dan hrni ini...kasih y hambar kembali bertaut....MasyaAllah...

Rasulullah SAW. pernah bersabda: ; "Sesungguhnya besarnya pahala adalah setimpal dengan besarnya cobaan; Dan sesungguhnya Allah Ta'ala apabila mencintai suatu kaum, diujiNya mereka itu dengan cobaan. Untuk itu, barangsiapa yang redha maka baginya keridhaan dari Allah, sedang barang siap yang marah maka baginya kemarahan dari Allah". (HR.Tirmizi) - m/s 162 Al-Quran kesayangan ana..

y ni ana tujukan buat sahabat ana...

Dr Anas R.A dr Nabi SAW., sabdanya; "Ada 3 perkara, barang siapa melaksanakan ketiga-tiganya, niscaya ia akan mendapatkan kesedapan iman. (1) Orang yang cinta kepada Allah dan RasulNya melebihi daripada cintanya kepada yang lain daripada keduanya. (2) Orang yang mencintai oranglain, kerana Allah semata-mata. (3) Orang yang benci untuk kmbali kepada kafir setelah Allah melepaskannya daripada (belenggu) kekafiran itu, sama bencinya akan dijatuhkan kedalam neraka" (HR. Bukhari) - m/s 126 Al-Quran kesayangan ana.

y no 2 tu khas wt sahabat ana...
LILLAHITAALA...

sebahagia2 insan ialah org y b'jln d ats jln tkdirnya...(pesan dr sahabat ana)

tp ada satu lagi xselesai...xjmp lg ayt y ana cr tu...

Thursday, August 27, 2009

luper...satu kelemahan...

Ya Allah...kt mne ni???xigt da bc kt mne...Ya Allah...knpla smlm xcopy paste siap2...ni la kelemahan diri...da tau pelupe...salu jgk lupe utk salin ape2 shj tulisan y dibaca y m'beri manfaat...lemahnye diri...

Allahummasolli 'alasaidina Muhammad
(pesan d seorg sahabat...andai terlupa sesuatu...perbykk'la b'selawat...mudaha2an membantu...tp perlu diselitkan sekali keyakinan...tawakal...bukan hnya satu kalimah y t'tutur kluar dr bibir..tp biarla benar2 dr hati...yang pling bersih...)

kisah dia mcm ni...smlm ana dapat da jawapan utk blk kg ke tidak...ana jmp ayat Al-Qur'an y menyataakan taatla kpd Allah dan rasulnya...kemudian kpd kedua org tua...

ana igt ana nk tulisla dlm blog hrni...sbg igtan buat ana y mudah luper ni...tp...sygnyer...ana luper kt mne ana bc...Surah aper pn ana xigt...

em..ni la antara sbb utama wjudnya blog ana ni...ana akan copy pastekan ape2 sahaja artikel y berkhaitan wt ana...atau y m'bntu ana dlm m'hadapi sesuatu masalah...mudahan akan dtg...jika masalah y same timbul...ana sudah sdia penyelesaiannya...y pling utama...stiap apa y da ana tulis...atau salin...mudah utk dicari kembali melalui kemudahan y tersedia di dlm blog...Alhamdulillah...

Ya Allah...mudah2an lepasni ana x mensia2kan ruang ms y ada....

bubur lambuk ke...rojak buah....

hmmm...5 ptg da...nk blk...em...kjapla...nk tulis skt dlm blog...

celarunyer fikiran...hm...

..........................................


perkongsian melalui penulisan dlm blog (y kdg2 nmpk indahjer tulisan dr hakikat sebenar si penulisnya - ditujukan khas utk diri ana sendiri)
V/S
cuba utk m'amalkan secara berterusan dlm kehidupan seharian (beratnyer utk laksanak')

blk kg (tgk muka abah ibadah)
V/S
xblk kg (sbb de Qiamullail kt srau - rs rugi klau xg)
*dua2 pn ibadah...tp y mne lbh utama???


sahabat...kemane hilangnya kemesraan...
&
ni la klau slalu sgt b'gntung pd manusia tidak trus kpd y Maha Esa...

(byk mengadu pd manusia dr trus munajat pd y menciptakan manusia...lemahnye diri...manela pergi kate2 pada tulisan doa ana yang lepas - http://anakjawe.blogspot.com/2008/08/doa.html)

SubhanaAllah...ni da blk blk pd tulisan ana td

perkongsian melalui penulisan dlm blog
V/S
cuba utk m'amalkan secara berterusan dlm kehidupan seharian

em..mgkin ni la y dikatakan menulis tu lbh sng dr utk diamalk' trus secara berterusan (ISTIQOMAH)

berkait pula

sahabat...kemane hilangnya kemesraan...

mungkin ni la kesannya jika menuntut...kemudian cuba utk berkongsi...tp kdg2 malah sgt2 sdikit m'amalk'...

smuenye sudah bercampur gaul menjd satu....
dimana ana perlu cari penyelesaian

bubur lambuk ke...rojak buah....
???????????????????????

Tuesday, August 25, 2009

Majlis Haul Ke-5 Abuya Sayyid Muhammad bin 'Alawi al-Maliki al-Hasani

sumber : http://al-fanshuri.blogspot.com/2009/08/majlis-haul-ke-5-al-allamah-al.html

Sunday, August 16, 2009

ibu segala ibu...

ibu dari segala UBAT adalah SEDIKIT MAKAN

ibu dari segala ADAB adalah SEDIKIT BERBICARA

ibu dari segala IBADAT adalah TAKUT BERBUAT DOSA

ibu dari segala CITA-CITA adalah SABAR....

Wednesday, August 12, 2009

Majlis Tafaqquh Fiddin bersama Syeikh Nuruddin Marbu al-Banjari al-Maliki


sumber : http://laman-annur.blogspot.com/2009/08/majlis-tafaqquh-fiddin-bersama-syeikh.html

melacur tanpa sedar

"Diakhir zaman itu, tidak sedikit perempuan yang cantik mempersona, namun sebenarnya adalah seorang pelacur".

Nauzubillahhiminzalik...

-ketika cinta bertasbih I-



duhai diri... perbaikila balutan tubuhmu...

duhai sahabat2 muslimahku... perbaikila persalinan mu... andai tudung telah kau labuhkan dr paras dadamu, baju telah kau longgarkan dr kelihatan susuk tubuhmu... janganla kau tambahkan pula dgn perhiasan yang mmpu menarik perhatian lawan jenismu... bukankah ia sesuatu perbuatan yang sia-sia...

aurat

“Jagalah auratmu, kecuali dari (penglihatan) suamimu”

Kemudian Baginda ditanya pula, “Bagaimana apabila seorang perempuan bersama dengan sesama kaum perempuan ?”

Maka Baginda menjawab, “Apabila engkau mampu untuk tidak menampakkan aurat kepada sesiapapun maka janganlah kau nampakkan kepada sesiapapun.”

Lalu Baginda ditanya lagi, “Bagaimana pula apabila salah seorang dari kami (kaum perempuan) sedang bersendirian ?”

Maka Baginda menjawab, “Engkau lebih harus merasa malu kepada Allah daripada kepada sesama manusia.”

( Hadis Riwayat Abu Daud dan selainnya dengan sanad hasan )



"Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi "auratmu dan pakain indah untuk perhiasan. Dan pakaian takwa itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasan ALLAH SWT, mudah-mudahan mereka selalu ingat."

( Surah al-A'raf ayat 26 ).


sumber : http://ummuhusna99.blogspot.com/2009/08/mari-bantu-diri-dan-suami.html

Tuesday, August 11, 2009

cinta illahi


sumber : http://ummuhusna99.blogspot.com/



moge ana terus tegar dlm usaha mencari cinta sebenar... dlm sgle rintangan dan dugaan...

moge dgn apa jua y dilalui, ana tidak jatuh t'sungkur. ckupla sekadar ana terduduk kepenatan... kemudian kembali b'usaha utk bangkit lebih kuat dan bersemangat... belajar dan terus belajar...

moge dgn apa jua yang dilalui, mengukuhkan lagi kefahaman... meneguhkan lagi keyakinan... InsyaAllah...

Zawjati

Zawjati (My wife)
(as given in the album Da'ani)

I love you the way you are,
I love you the way you were,
No matter what did or will happen,
You are and will be my darling.

You're my rightful wife, I care not about
Those who like to reproach and irritate me.
It is our destiny to be
Together eternally.

In my heart you instilled love
With grace and good deeds.
Happiness vanishes when you disappear,
Life brightens when you're there.

Hard is my day
Until you return home.
Sadness disappears
When you smile.

Life turns black
When you're upset,
So I work hard
To make your wish come true.

You're my happiness.
May you be happy forever.
Our souls are united
Like soil and plants.

You're my hope, my peace
My good company and inspiration.
Life is good, no matter how hard it is,
When you're fine ( more )

video

-lillahitaala...


sumber : http://drabdullah.multiply.com/video/item/1/Ahmed_Bukhatir_-_Zawjati_-_Dear_My_Wife

agar ringan dlm beribadah

Seseorang pernah mengadukan kepada al-Habib Ahmad bin Hasan al-Atthas tentang hatinya yang keras dan dirinya yang berat untuk mengerjakan ibadah. Maka al-Habib Ahmad bin Hasan al-Atthas menyuruhnya melazimi membaca ayat 22, surah al-Hasyr pagi dan petang sebanyak 100x.

هُوَ ٱللَّهُ ٱلَّذِي لاَ إِلَـٰهَ إِلاَّ هُوَ عَالِمُ ٱلْغَيْبِ وَٱلشَّهَادَةِ هُوَ ٱلرَّحْمَـٰنُ ٱلرَّحِيمُ




sumber : http://al-fanshuri.blogspot.com/2009/08/kalam-salaf-agar-ringan-beribadah.html

Sunday, August 9, 2009

Ahlan Wasahlan Ya Rommadhon Karim


"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sbagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa"

Surah Al-Baqarah ayat 183

duhai hati...

lembut dan lunakla duhai hati...kembalila kpd fitrah sebenar...

Tuesday, August 4, 2009

Burger Yahudi???

Astaghfirullah...t'kejut ana...

ni kisah dia...ana berada di meja rakan semuslim ana y kebetulan masa tu dia sdg m'hubungi seseorg melalui tel...melalui p'bualan y didengar, rakan ana ni mengajak rakannya mkn tengari bersama...dan tempat y nk dituju...atau dgn kate y lebih mudah...mknan y nk dimkn ialah... "BURGER YAHUDI"- (ni perkataan y ana ambil trus dr apa y rakan ana sebut)...automatik minda ana dpt menangkap ia adalah McD..kemudian sahabat pd sahabat ana kurang jelas dgn mksud sbnr "BURGER YAHUDI" y dimaksudk'...rakan ana pn jelask' McD sambil gelak2 tanpa sebarang perasaan...lebih kurang begini perbualan mereka... "kak! aku, sipulan, dgn sipulan nk g mkn "BURGER YAHUDI", ko nk ikut x?...g mne? (ni y ana agakk' rakan pd rakan ana ni tnye) g McD r kak...ehhehehhehe....(gelak2)

Astagfirullah...t'sentap hati ana m'dgr...ana igt ckup la dgn stiker2 Mcd y dgn megahnya saudara2 semuslim kita tampal dikereta2 tanpa sebarang rasa...ana plk y rs nk jer pecahk' cermin kereta y ade tampal2 stikerni...ckupla mereka tidak mahu b'usaha m'boikot produk2 yahudi... tp jgn la m'agungk' plk produk2 mereka...Ya Allah...ana xtaula apa y ada dlm kotak fikiran mereka dan apa kelebihannya mereka menampal stiker b'kenaan...kembali pd kisah td...ana igt ckupla skadar kisah stiker y m'geramk' hati ana...hari ini ada perkara lain plk y diluar fikiran ana...mne perginya sensitiviti kita sbg umat islam...dimana hilangnya keperihatinan kita sesame manusia...dimanakah letaknya akidah kita dlm b'agama??? kita seakan b'usaha utk m'cabar hukum Allah...ape p'umpamaan sesuai y ana boleh letak...hm...kite tau sesuatu p'buatan tu salah jika dilakukan...tp tanpa segan silu...kita bukan shj melakuk' kesalahan tersebut, malah sekaligus mewar2kan pula pd org...cthnye rakan ana td...rakan ana ni tau da...kita kt m'sia ni b'usaha utk m'boikot produk2 yahudi kerana kekejaman y dilakukan pd saudara seislam kita di palestin. tp tnpa sdikit pn rasa b'salah atau timbul rs perihatinan utk b'usaha same...malah m'permaink' atau m'pesenda2k' usaha y cuba dilakukan. apa jd pd dnia kini???sesuatu y nyata salah itula y diagung2kan...tp sebaliknya p'kara y baik (kebenaran) itu malah terpakse disembunyikan, y mne jika diwar2k'...ia akan m'jd satu kesalahan y ckup besar...zaman kian hmpir pd p'hujungnya...

*Ya Allah...peliharala lidah ni dr menuturk' kata2 y keji dan mungkar...hatta perkara y sia2 skalipn...dan kau peliharak' hati ini dr sebarang kekotoran...dan kau pelihara juga hati ini dr fitnah dajal (pd akhir zaman nnt...bila turunnya dajal...ia akan menunjukk' y neraka itula syurga bg org kufur...dan syurga itula neraka bg org mukmin. antara tanda2 y m'hampiri perkara t'sebut ialah apa y b'laku hr ini...dunia kini...segala p'kara y mengarah pd neraka itu m'jd syurga dunia buat org2 y kufur...sbg cntoh...hiburan y meleluasa...p'gaulan lelaki ppuan tnpa batasan y mne ia m'jd kebiasaan dnia kini...bukankah telah diketahui sgle p'buatan itu bakal mengarah kita keneraka JAHANAM...tp ia m'bawa jiwa kita kesyurga dunia...sebaliknya...para alim ulama y m'perjuangkan syiar islam utk m'bawa manusia ke syurga abadi itula y t'seksa dgn neraka dunia. Ya Allah, ttpk'la kami atas usaha2 kami utk m'cari keredhaan mu...amin....)

Ya Allah..bntula hambamu ini dlm usaha menyucik' hati..

*Alhamdulillah..akhirnya ana msih diberi kemmpuan utk menulis...

hawa nafsu

"Nafsu itu tak ubahnya seperti anak kecil yang masih menyusui. Kalau dibiarkan ia akan terus menyusu sampai ke tua, tetapi jika engkau berhentikan, ia akan berhenti" no. 18

"Jagalah nafsumu baik-baik walaupun ia telah berlegar dalam ruang ketaatan, kerana bila ia sudah menguasai suasana ia akan memesongkan tujuan ketaatan. Maka janganlah engkau lengah dari mengawasinya" no. 20

"Aduhai malangnya nasibku, bila bekalan belum dibuat untk menghadapi kematian dan sebenarnya aku tidak sembahyang tak berpuasa kecuali yang wajib sahaja" no. 28


Qosidah Al-Burdah

Bab 2
Amaran Jangan Menuruti Hawa Nafsu yang pandai Menipu


*Majlis Maulid & Haul Sheikh Abd Qadir Al-Jailani
Masjid Negara
14 April 2009

tetap hati

Ya muqollibal qullub 'thatbit qolbi 'aladinik wa'alatho'atik Subhanakainni ku'tuminazdzolimin

"Wahai tuhan y membolak-balikkan hati, tetapkanla hatiku atas agamamu dan ketaatan kepadamu. Maha Suci Engkau Wahai Tuhankku, sesungguhnya aku adalah orang yang menzalimi diriku sendiri."

*duhai hati...tetapla kamu atas jln2 y kau tujui..

Ya Allah, kau tetapk'la hati ini atas jln2 y kau redhoi... teguhk'la ia atas dugaan2 y dilalui...dan tegapk'la ia atas nama abdi dlm mencari cinta sejati...

Ya Allah,kurniakan hati ini keikhlasan dlm b'amal...

Tuesday, April 7, 2009

ingin ku pohon sesuatu...

Allahu Rabbi
Aku ingin memohon izin Ya Allah
Bila suatu saat aku jatuh cinta
Jangan biarkan cinta untuk-Mu berkurang
Hingga membuat lalai akan adanya Engkau

Allahu Rabbi
Aku punya pinta
Bila suatu saat aku jatuh cinta
Penuhilah hatiku dengan bilangan cinta-Mu yang tak terbatas
Biar rasaku pada-Mu tetap utuh

Allahu Rabbi
Izinkanlah bila suatu saat aku jatuh cinta
Pilihkan untukku seseorang yang hatinya penuh dengan
kasih-Mu
dan membuatku semakin mengagumi-Mu

Allahu Rabbi
Bila suatu saat aku jatuh hati
Pertemukanlah hati2 kami
Berilah kami kesempatan untuk lebih mendekati cinta-Mu

Allahu Rabbi
Pintaku terakhir adalah seandainya kujatuh hati
Jangan pernah Kau palingkan wajah-Mu dariku
Anugerahkanlah aku cinta-Mu...
Cinta yang tak pernah pupus oleh waktu
Amin !

Wednesday, April 1, 2009

WE WILL NOT GO DOWN (Song for Gaza)

(Composed and Copyright 2009 by Michael Heart)

A blinding flash of white light
Lit up the sky over Gaza tonight
People running for cover
Not knowing whether they’re dead or alive

They came with their tanks and their planes
With ravaging fiery flames
And nothing remains
Just a voice rising up in the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Women and children alike
Murdered and massacred night after night
While the so-called leaders of countries afar
Debated on who’s wrong or right

But their powerless words were in vain
And the bombs fell down like acid rain
But through the tears and the blood and the pain
You can still hear that voice through the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

lagu ni ana first time dgr ms kuliah subuh di Surau Annur Bangi...sedih sgt2 tgk saudara seagama kita diperlakuk' sekejam2nya...terdetik di hati ana...syukur sgt2...skrgni kita msih ada pluang utk b'ibadat dgn amannya..tanpa sebarang gangguan...sdgk' saudara seislam kita...setiap saat dan ketika b'tarung nyawa utk menerusk' kehidupan...duhai jiwa..duhai hati...hargai kesenangan....sebelum tiba kesusahan...

Sunday, March 29, 2009

Enam pesanan khusus untuk wanita

1. Jaga solat pada awal waktu. Kalau datang haid sekalipun jika tidak dapat solat, kena duduk atas tikar sembahyang supaya anak tidak lihat kita meninggal(kan) solat.

2. Hidupkan Bacaan Hadis Nabi saw di rumah dengan keluarga. Di anjur baca Hadis Fadhilat Amal. Ini amalan sahabiah zaman Nabi saw sehingga dari rumah kita keluar anak-anak yang soleh yang mendoakan kesejahteraan kedua ibubapa dunia/akhirat.

3. Baca Al Quran setiap hari walaupun hanya 8 ayat. Kalau tak mampu nak baca kerana terlalu sibuk, cukup dengan mencium Al Quran dan muhasabah 'Ya Allah, apa dosa saya hingga saya tak dapat nak baca kitab Mu pada hari ini."

4. Mendidik anak secara Islam. Mengajar anak-anak dari kecil bermula dengan doa-doa masnun.Iaitu doa seharian Nabi saw saperti doa tidur, bangun tidur, makan dan sebagainya.

5. Hidup sederhana dengan tidak membebankan suami. Setiap hari malaikat akan menghantar 500 jambangan bunga dari syurga untuk wanita yang hidup sederhana. Setiap titisan air masakan dan basuhan mereka akan menjadi zikir mohon keampunan kepada Allah swt atas wanita tersebut.

6. Galak suami untuk bermujahadah atas Agama Allah. Seorang isteri yang menggalakkan suaminya untuk solat berjemaah di Masjid/Surau akan dapat pahala berjemaah suaminya termasuk solat dia sendiri.

Tuesday, March 17, 2009

Untukmu Palestin - Raihan

Berdzikir Dengan Nama Tuhanmu
Bermunajatlah Di Tengah Malam
Bertaubat Padanya Penuh Rasa Hamba
Agar Doa Kita Di Makbulkan

Agar Palestina Kita Genggam Semula
Agar Palestin Bebas Di Tangan Kita
Kembali Damai Disirami Air
Kebenaran Al-quran dan Sunnah

Palestina Kan Dimiliki Lagi
Ingatlah Allah dan Hindarkan Dosa
Palestin Kan Aman Lagi
Dengan Ketaatan Amalan Soleh

Palestine You Will Regain Your Land
Remember Allah And Stay Away from Sin
Palestine Will Be At Peace Again
And filled With The Worship Of Allah

Dengan Kata dan Ketaqwaan
Pada Allah Yang Maha Kuasa
Ketakutan dan Kelemahan
Peluru dan Dentuman
Bukan Lagi Penghalang
Pembelaan Allah Akan Datang
Palestin. . . Palestin. . . Palestin
Palestin. . . Palestin. . .
Palestin. . .

Pada yang kecil itu ada BARAKAH

“Hasrizal, malam ini kamu gorengkan ayam boleh tak?”, Fatih bertanya.

“Goreng cara Turki, atau cara Malaysia?”, saya bertanya dengan nada gurau.

“Kalau cara Turki, baik saya sendiri sahaja yang melakukannya. Saya ini tidaklah sejahil yang kamu semua sangkakan.”, Fatih cuba mempertahankan kelemahan dirinya yang tidak mahir di dapur. Faruk dan Hasan turut ketawa.

Setiap kali saya berkunjung ke Istanbul, Fatih mesti akan meminta saya menggorengkan ayam ala Malaysia. Sebenarnya, ayam goreng ala Malaysia yang dia maksudkan itu hanyalah ayam yang digoreng dengan serbuk kunyit serta secubit garam. Kalau orang Turki, ayamnya tidak digoreng begitu. Mereka lazim menggoreng ikan dan ayam dengan tepung gandum bercampur tepung beras dan sedikit serbuk lada putih.

Syukur Alhamdulillah, persahabatan saya dengan Fatih dan rakan-rakan yang lain memberikan peluang kepada kami untuk belajar banyak perkara baru. Seperkara tentang orang Turki yang menarik perhatian saya adalah sikap mereka yang cermat terhadap perkara-perkara yang kecil dan halus. Kadang-kadang pada kita, hal seperti ini tidak mempunyai sebarang signifikasi, tetapi bagi orang Turki, mereka cukup mengambil berat mengenainya.

TERTIB ORANG ISTANBUL

Saya masih ingat, semasa yang bertandang ke rumah Mahmud Bilici, rakan baik saya semenjak di Jordan. Beliau merupakan pelajar Turki yang disegani oleh rakan-rakan Turki yang lain di Amman. Mungkin sifat rendah diri, keluasan ilmu dan kefasihan Bahasa Arab yang dituturkannya, menjadikan beliau begitu karismatik seawal hari pertama saya bertemu dengan Mahmud.

Saya bertandang ke rumah Mahmud yang terletak di Draman. Ia tidak jauh dari Masjid Ismail Aga Camii yang menjadi markaz Tarikat Naqsyabandiyyah di Istanbul. Malam itu sebelum kami melelapkan mata, saya meminta segelas air masak untuk membasahkan tekak. Mahmud mengambil cawan yang tersimpan di rak pinggan, membasuhnya terlebih dahulu sebelum diisi dengan air yang diminta.

Di rumah Mahmud

Saya kagum dengan ketelitian Mahmud. Kalau saya, mungkin cawan yang sudah sedia bersih itu akan terus diisi dengan air masak. Tetapi Mahmud membilasnya dengan air terlebih dahulu sebelum diisi dengan air masak. Orang Turki memang pembersih.

Saya juga selalu melihat tong sampah di lokasi pembuangan sampah di Istanbul diberus dan dibersihkan oleh pekerja Istanbul Buyuksehir Belediyesi (Dewan Kota Metropolitan Istanbul) dengan berus dan air. Wah, tong sampah pun mesti bersih dan kemas!

Kebersihan rumah kawan-kawan Turki juga sentiasa mengagumkan saya. Walaupun ada di kalangan mereka yang merokok, rumah bujang perokok mereka juga masih bersih. Buku-buku tersusun rapi, pakaian elok terletak, malah bilik mandi dan tandas juga tidak pernah bercampur. Kebanyakan rumah di Istanbul, mempunyai sekurang-kurangnya dua bilik air. Maka satu digunakan untuk mandi manda dan satu lagi dikhususkan untuk buang air. Bilik mandi pula lazimnya berkarpet dan saya belajar untuk mandi dan berwudhu’ tanpa membasahkan karpet itu. Hmm, agaknya kalau ada orang Turki yang bergaduh laki bini, tidur dalam bilik air pun masih okay lagi.

Saya kira, kebersihan yang terbit dari iman, memang benar-benar dapat dirasakan di Turki.

Kalau di masjid, berhati-hati. Anda mungkin akan diminta keluar oleh ‘orang masjid’ sekiranya anda masuk ke masjid dengan stokin yang ‘tidak molek’. Apabila anda keluar dari pintu masjid, junjung kedua-dua pasang kasut anda ke atas kerana orang Turki tidak mahu kasut yang dijinjing menyentuh pakaian orang lain.

Tidak lupa, di sesetengah masjid, seperti yang pernah saya lihat di Bursa, akan dikhususkan masa sekitar jam 10 pagi untuk kaum ibu sahaja. Mereka datang ke masjid untuk mengelap dinding, anjung tingkap, tiang dan perabot masjid, agar sentiasa bersih dan kemas. Saya belajar bagaimana tuntutan iman menjadi corak hidup, semasa saya di Turki.

Malah soal teliti mereka dengan perkara-perkara yang sering dipandang ringan oleh sesetengah kita, mempunyai akar umbi yang panjang di era Islam Othmaniyyah.

TERTIB DI ERA OTHMANIYYAH

Sultan Suleyman al-Qanuni yang memerintah Khilafah Othmaniyyah dari tahun 1520 – 1566 telah memberikan contoh yang sama. Semasa beliau mengeluarkan belanja sendiri membina Masjid Suleymaniye di Istanbul, Sultan Suleyman telah mewajibkan semua pekerjanya bekerja membina masjid itu dalam keadaan berwudhu. Tentunya ia tidak ada dalam ‘rukun membina masjid’. Tetapi ada sesuatu yang ingin dicapai oleh baginda. Sultan Suleyman akan memecat sesiapa yang diketahuinya tidak mematuhi syarat tersebut.

Apakah yang terhasil daripada ketelitian Sultan Suleyman terhadap perkara-perkara kecil begitu? Jawapannya adalah BARAKAH.

Masjid Suleymaniye pernah ditutup di zaman Atatürk dan dijadikan kandang kuda. Ia pernah dicemar hingga ke tahap itu. Tetapi hari ini, apabila saya bersolat di Suleymaniye Camii, saya mendapat suatu ‘rasa’ yang sukar diungkapkan dengan kata. Tenang, tenteram, rasa mahu dan mahu menambah ibadah, pelbagai perasaan yang positif itu mungkin datang dari sebuah masjid yang ada barakah. Masjid yang dibina dengan mengambil kira soal remeh-temeh yang hari ini tidak kita pedulikan.Jauh benar bezanya masjid itu dengan masjid kita yang mimbarnya pun kekadang dibina oleh tangan-tangan penyembah berhala!

MEHMET VS MUHAMMAD

Soal orang Turki yang teliti dengan perkara-perkara yang halus ini, mengingatkan juga saya kepada perbualan bersama Pakcik Mehmet, ayah Fatih, semasa kami bercuti di Bolvadin.

“Pakcik, saya ingin bertanya sesuatu tentang nama pakcik. Bolehkah?”, saya bertanya kepada Pakcik Mehmet, ayah Fatih.

“Tentu sahaja, nak. Tanyalah. Kenapa pula dengan nama pakcik?”, ayah Fatih sedikit terkejut dengan permintaan saya.

“Saya terfikir, orang Turki ramai yang bernama Mehmet seperti pakcik. Saya kira Mehmet itu bermaksud Muhammad, kan?”, saya bertanya.

“Betul. Mehmet bermaksud Muhammad. Kenapa, Hasrizal?”, tanya Pakcik Mehmet kepada saya.

“Jika nabi kita, nama baginda disebut Muhammed. Hazreti Peygamber Muhammed. Mengapa nama Rasulullah disebut Muhammad sedangkan nama pakcik disebut Mehmet?”, saya cuba mencari penjelasan dari pakcik.

“Oh, itu rupanya soalan kamu. Setahu pakciklah, nama Muhammad itu kami khususkan hanya pada baginda Rasulullah SAW. Bukan apa. Kalau kami namakan anak-anak kami sebagai Muhammad, nanti kalau mereka buat hal, tercemar pula nama Rasulullah”, kata Pakcik Mehmet.

“Tercemar macam mana tu?”, saya kurang faham apa yang Pakcik Mehmet maksudkan.

“Bayangkan, kalau si Fatih ni pakcik namakan Muhammad. Tiba-tiba dia mencuri buah epal jiran sebelah. Nanti apa kata orang kampung? Isy, jahat sungguh Muhammad tu. Curi epal jiran! Hah, kan tak elok, perbuatan mencuri dinisbahkan kepada nama semulia Muhammad!”, Pakcik Mehmet begitu bersemangat bercerita kepada saya.

Terlopong saya dibuatnya!

Begitu sekali mereka mengambil kira soal ‘sekecil ini’. Maka amat tidak benarlah apa yang pernah ditulis oleh seorang penulis di dalam akhbar di tanah air. Sekembalinya beliau dari lawatan di Turki, beliau menulis dan menyentuh secara khusus isu nama Mehmet ini. Katanya, orang Turki sudah terlalu sekular sehingga hendak menyebut nama Rasulullah pun sudah tidak mampu. Sudah pelat, katanya.

Walhal pemikiran penulis itu yang pelat! Menafsirkan budaya orang lain dengan pandangan sendiri. Mujur artikelnya di dalam Bahasa Malaysia. Kalau dibaca oleh orang Turki, tentu tersinggung hati mereka dengan persepsi kita seperti itu.

PELAJARAN DARI SERBUK KULIT ROTI

Ayam sudah siap terhidang.

Lama pula saya mengelamun. Pelbagai perkara yang mengimbau ingatan saya sambil memasak di dapur. Kebetulan Fatih, dan rakan-rakan yang lain sedang sibuk menelaah pelajaran untuk peperiksaan akhir semester. Saya sudah selesai menjalani peperiksaan yang sama di Jordan dua minggu lalu. Kehadiran saya ke Turki sekurang-kurangnya dapat membantu kawan-kawan saya ini belajar dengan lebih baik. Biar soal makan minum, saya bantu seadanya.

“Fatih, Islam, Hasan, Faruk, Osman, marilah makan!”, saya menjerit memanggil mereka yang khusyuk di meja membaca masing-masing.

Setiap kali makan, kami akan membentangkan dua keping surat khabar lama. Tujuan utamanya adalah untuk memastikan sisa makanan tidak jatuh ke karpet. Akan tetapi, malam itu perhatian saya terpaut kepada tindak-tanduk rakan saya ketika makan, terutamanya Islam. Setiap kali beliau mematahkan roti, beliau akan melakukannya di atas mangkuk nasi. Seandainya masih ada serbuk-serbuk dari kulit roti itu bertaburan di atas lapik, Islam akan mengumpulkannya untuk dimakan. Tidak ada langsung sisa makan yang terbuang.

“Islam, saya suka tengok cara awak makan. Tidak ada yang tersisa langsung. Berkat, berkat…!”, saya memuji Islam.

“Betul Hasrizal. Ia soal keberkatan. Walaupun macam-macam yang kita makan, kita tidak tahu pada bahagian mana makanan kita yang Allah pilih sebagai asbab untuk-Nya menurunkan barakah”, kata Islam.

Ya, apa yang Islam katakan itu memang benar. Ia mengingatkan saya kepada sepotong hadith Nabi SAW:

Dari Jabir, beliau mendengar Nabi s.a.w. bersabda: “Apabila sesiapa dari kalangan kamu makan, dan jatuh sejemput dari tangan, maka bersihkanlah habuk yang terlekat pada makanan itu dan hendaklah dia memakannya. Jangan tinggalkan bahagian itu untuk syaitan. Dan janganlah dibersihkan tanganmu dengan kain pengelap sehingga dia telah menjilat (jari-jari)nya. Sesungguhnya seseorang itu tidak tahu pada bahagian manakah makanannya yang diberkati Allah”

Islam telah mengingatkan saya kepada pelajaran yang amat berharga. Pakcik Mehmet juga telah mengingatkan saya tentang ilmu yang berguna. Jangan pandang kecil, selagi ia berupa satu kebajikan dan kebaikan. Penilainya adalah Tuhan, Allah yang menilai amal pada harga sebuah iman. Jangan tangguhkan kebaikan yang kecil semata-mata mahu menunggu peluang amal yang besar.

Itu di Turki.

TERTIB MAK ANJANG DI LONDON


Hal ini juga mengingatkan saya kepada peristiwa semasa saya berjamu makan di rumah Pak Anjang saya di Baker Street, London. Pagi itu, kebetulan Pak Ngah sekeluarga datang dari Malaysia. Maka kami semua berkumpul di rumah Pak Anjang. Rumah di Baker Street ini Pak Anjang belikan untuk anaknya, Ziad yang belajar di Westminster University, di seberang jalan.

Saya amat kagum semasa melihat Mak Anjang memasak di dapur. Lebihan nasi malam tadi dikumpulkannya. Kemudian kerak nasi itu pula direndam di dalam air panas dan kemudian ditos. Semua bahagian nasi yang berlebihan malam tadi, Mak Anjang gunakan untuk memasak nasi gorengnya. Tidak ada bahagian makanan mana yang tersisa. Mungkin ini sebahagian daripada sikap Mak Anjang sekeluarga yang menjadi tangga mereka membina kehidupan yang berjaya. Walaupun sudah bertaraf jutawan, Mak Anjang dan Pak Anjang sekeluarga masih mengambil kira soal-soal kecil seperti kerak nasi di dapur.

Saya amat menghargai pelajaran itu.

Marilah kita bersama-sama menghitung dan mengambil kira benda-benda kecil yang kita abaikan selama ini. Mungkin pada yang kecil halus itulah Allah menyentuh kehidupan kita dengan barakah.

Sebagaimana kebaikan yang kecil mungkin menjadi punca keberkatan Allah, maka berhati-hati jugalah dengan dosa-dosa yang kita anggap kecil. Ia menjadi punca murka Allah. Dalam setahun, mungkin seorang dua sahaja warga negara kita yang mati dibaham harimau. Namun, jumlah yang mati kerana gigitan seekor nyamuk, jauh berganda. Yang kecil jangan dipandang remeh, yang besar yang disangka segala-galanya.

Mari luruskan saf, mari kemaskan saf, mari habiskan makanan, mari pelihara adab dalam iman. Murahkan senyuman, banyakkanlah membuat kebaikan yang mudah dan kecil tapi berpanjangan.Mengubah ranting dari jalan agar jangan ada yang kesakitan, memandang wajah saudara dengan air muka manis penuh senyuman. Banyak-banyakkan berbuat kebaikan, tidak diketahui yang mana bakal dipilih Tuhan, jadi pemboleh ke syurga yang berkekalan.

Jangan pandang kecil pada RM1 yang mahu didermakan kepada mustadh’afeen di Palestin! Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit.

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
56000 Cheras, 3 Jun 2006